Jest obecnie najbardziej profesjonalną i wiarygodną metodą badania stopni nasilenia cech spektrum autyzmu.
Test określany jest jako „złoty standard” w diagnozie zaburzeń ze spektrum autyzmu. umożliwia dokładne postawienie diagnozy oraz profesjonalną ocenę istnienia ewentualnych trudności w zachowaniu osoby badanej (np. brak interakcji, czy schematyczność). Przebieg badania za pomocą wielowymiarowego testu ADOS-2 jest zależny od wieku osoby badanej. Procedura diagnostyczna może odbywać się zarówno u dzieci, młodzieży, jak i dorosłych. Dolna granica wieku osoby badanej to 12 miesiąc życia, kiedy to dziecko potrafi samodzielnie poruszać się po gabinecie. Narzędzie ADOS-2 można stosować u badanych niemówiących oraz dobrze posługujących się mową. Test ADOS-2 jest z powodzeniem stosowany u osób niezależnie od natężenia u nich cech ze spektrum autyzmu.
Badanie dzieci polega na podejmowaniu z nimi danych aktywności i interakcji. Opiera się na zabawach oraz dialogach, które są ściśle określone w scenariuszu. Każde zachowanie dziecka jest szczegółowo opisywane oraz oceniane w oparciu o kryteria diagnostyczne. Diagnozę z pomocą ADOS-2 przeprowadza wykwalifikowany specjalista- psycholog diagnosta. Przeprowadza on także badanie u młodzieży oraz osób dorosłych, z tym, że test polega głównie na rozmowie dotyczącej tematów ściśle określonych i uwzględnionych w procedurze badania.
Samo badanie trwa do 120 minut. W przypadku diagnozowania dziecka, w czasie badania w gabinecie zawsze jest obecny rodzic lub opiekun. Po wykonanym teście psycholog-diagnosta sporządza diagnozę opierając się na ściśle określonych kryteriach. Po badaniu rodzice, opiekun lub badana osoba dorosła otrzymuje rzetelną opinię uwzględniającą występowanie i nasilenie cech spektrum autyzmu. Ponadto test ADOS-2 dostarcza nam informacji o mocnych i słabych stronach osoby badanej ze spektrum autyzmu. Zaletą tego jest możliwość rozumienia jej potrzeb i pomocy w funkcjonowaniu w życiu codziennym.
Badanie może być powtarzane po pół roku / roku w celu oceny pojawienia się zmian w aspektach sfer, w których występują objawy ze spektrum autyzmu.
Badania jest standaryzowane, czyli podczas jego wykonywania psycholog rozmawia oraz bawi się z osobą badaną według określonej ściśle instrukcji. Każdy Pacjent jest badany dokładnie w ten sam sposób. Kryteria oceny testu zostały wielokrotnie sprawdzone na przestrzeni lat przez fachowców z dziedziny psychologii, co wiąże się z jego wysoką rzetelnością.
Dzięki narzędziu ADOS-2 diagnosta jest w stanie zaopiniować takie aspekty funkcjonowania jak styl komunikacji, forma nawiązywania kontaktu z innymi, czy umiejętności radzenia sobie w nowych sytuacjach. Podczas badania nie ocenia się ogólnego rozwoju w zakresie np. motoryki, czy zmysłów, ale konkretne objawy charakterystyczne dla autyzmu. Należą do nich na przykład sposób komunikowania, przejawianie ograniczonych i powtarzalnych zachowań, radzenie sobie w interakcjach z innymi, czy umiejętność generowania wyobrażeń oraz posługiwania się nimi.
W wyniku przeprowadzenia testu ADOS-2 powstaje opinia psychologiczna, która w sposób przejrzysty informuje Pacjenta o występowaniu objawów ze spektrum autyzmu i o ich rodzajach oraz o tym, czy umiejętności przejawiane przez niego są adekwatne do jego grupy wiekowej (czy są w normie).
Stwierdzenie przez diagnostę odchyleń od danych norm może być podstawą do postawienia diagnozy, jaką będą zaburzenia ze spektrum autyzmu. Należy jednak pamiętać, że cały proces diagnostyczny przeprowadzany jest w oparciu o współpracę specjalistów takich jak psychiatra dzieci i młodzieży i psycholog.. ADOS-2 jest istotnym narzędziem pomagającym w postawieniu diagnozy i pozwala na przeprowadzenie rzetelnego badania.
Cerebrum oferuje Państwu badanie testem ADOS-2, a także wystawienie opinii psychologicznej na podstawie jego wyników oraz całościową pełną diagnozę autyzmu u dzieci, młodzieży oraz osób dorosłych, na którą składają się spotkania psychologa diagnosty najpierw z rodzicem/opiekunem dziecka, potem dzieckiem lub osobą dorosłą, następnie badanie testem ADOS , wizyta u psychiatry dzieci i młodzieży /psychiatry dorosłych oraz końcowej wizyty z psychologiem-diagnostą mającą na celu omówienie wyników procesu diagnostycznego.