Diagnoza i skuteczna terapia u doświadczonych specjalistów

Jak zdiagnozować ADHD u dzieci?

Jeśli zastanawiasz się, czy Twoje dziecko może cierpieć na ADHD, jesteśmy aby Ci pomóc i zdiagnozować, a następnie leczyć poprzez dobrze dobrane metody terapeutyczne. 

Niezdiagnozowane  i nieleczone ADHD może prowadzić do trudności w nauce, problemów z rówieśnikami oraz niskiej samooceny u dziecka.

Wczesna diagnoza pozwala na zastosowanie odpowiedniej terapii i strategii wsparcia, co jest kluczem w udzieleniu pomocy dzieciom tak, aby mogły w pełni wykorzystać swój potencjał. 

 

Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (ADHD ang. attention deficit hyperactivity disorder) jest zaburzeniem neurorozwojowym o zróżnicowanej etiologii, choć dokładna przyczyna nadal pozostaje nieznana. Uważa się to za zaburzenie o tzw. wczesnym początku: pomiędzy 6 a 12 rokiem życia rozwija się już pełne spektrum symptomów ADHD u dzieci .

Występuje ono zarówno u chłopców jak i dziewczynek lecz objawy u obu płci nieco się różnią.
Szacuje się, że na to zaburzenie cierpi od 3 do 8% dzieci. U 50% z nich objawy przetrwają do okresu dorosłości będąc przyczyną cierpienia jak i podłożem występowania innych zaburzeń psychicznych takich jak depresja, uzależnienia, zaburzenia osobowości.

Obecnie przyjmuje się, że na powstanie objawów ADHD wpływają zarówno czynniki środowiskowe, jak i biologiczne. Aby rozpoznać ADHD objawy u dzieci muszą się  pojawiać w różnych sferach ich życia (czyli nie tylko w szkole, ale i w domu) oraz znacząco i negatywnie wpływać na ich życie.

U nastolatków objawy nadmiernej aktywności ruchowej często są mniej widoczne niż u dzieci, ponieważ w miarę dorastania łatwiej jest im opanować potrzebę bycia w ruchu. Zamiast tego przeżywają uczucie wewnętrznego niepokoju.

Zespół nadpobudliwości psychoruchowej jest zaburzeniem wpływającym na dalsze losy życiowe osoby nim dotkniętej. Z tego względu, niezbędne jest wczesne wprowadzanie skutecznych metod radzenia sobie z objawami tego zaburzenia, aby zapobiec rozwojowi powikłań takich jak depresja, uzależnienia, zaburzenia opozycyjno-buntownicze czy zaburzenia zachowania.

W CEREBRUM oferujemy kompleksową diagnozę psychologiczno-psychiatryczną. Umożliwia ona nie tylko określenie, czy u dziecka występuje czy nie występuje ADHD ale także to, czy ewentualna nadpobudliwość psychoruchowa nie współwystępuje z innymi zaburzeniami.
Istnieje wiele zaburzeń psychicznych, z którymi można pomylić ADHD.
Symptomy, jakie daje nadpobudliwość psychoruchowa, są często bardzo podobne do objawów depresji,  całościowych zaburzeń rozwojowych – w tym autyzmu, zespołu Aspergera oraz do tak zwanych zaburzeń zachowania z którymi często ADHD współwystępuje. 

 

Jak wygląda pełna  diagnoza ADHD u dzieci i młodzieży?

  SPOTKANIE 1 - wywiad z psychologiem

Wstępny wywiad diagnostyczny z psychologiem. To spotkanie tylko z rodzicami. Bardzo pomocne będą opinie z przedszkola, szkoły lub innych placówek, do których uczęszcza dziecko. Potrzebna będzie również dotychczasowa dokumentacja medyczna jeżeli dziecko taką posiada. W tym czasie rodzic jest proszony o wypełnienie kwestionariusza Conners 3 (wersja dla rodzica) (60 min).

  SPOTKANIE 2 - obserwacja dziecka

Spotkanie psychologa z dzieckiem - obserwacja psychologiczna, rozmowa z dzieckiem. 

Konkretne, używane w trakcie spotkania narzędzia diagnostyczne, zawsze dobieramy do indywidualnych możliwości i potrzeb dziecka z podejrzeniem ADHD. Najczęściej używany jest kwestionariusz Conners 3 (wersja dla dziecka), test dla dzieci Stanford-Binet (mierzący poziom inteligencji), test neuropsychologiczny MOXO oraz inne narzędzia – pozwalające na ocenę koncentracji uwagi i stylów zachowania w różnych sytuacjach (60 min-90 min).

  SPOTKANIE 3 - konsultacja psychiatryczna

Diagnoza psychiatryczna- wizyta z dzieckiem (60 min).

  SPOTKANIE 4 - podsumowanie

Spotkanie podsumowujące psychologa z rodzicami - przekazanie diagnozy, opinii psychologicznej oraz dalszych wskazówek do pracy z dzieckiem. Pomożemy ukierunkować Państwa dalsze działania, przekazując szereg bardzo istotnych informacji na temat ścieżki terapeutycznej dziecka, jego edukacji oraz dostępnych form wsparcia (60 min).

 

Kto wykonuje w Cerebrum diagnozę ADHD u dzieci i młodzieży?

Diagnozę ADHD przeprowadza wykwalifikowany psycholog diagnosta wspólnie z lekarzem psychiatrą dzieci i młodzieży  

psycholog dziecięcy/diagnosta mgr Aneta Walasek-Gorczyca

psycholog/diagnosta mgr Ewa Dębicka 

psychiatra dziecięcy dr Monika Opidowicz

psychiatra dziecięcy dr Mateusz Dankowski

 

Jak zapisać się na diagnozę ADHD?

W celu umówienia terminu wywiadu diagnostycznego zapraszamy do kontaktu z rejestracja CEREBRUM . Tam uzyskasz  odpowiedzi na wszystkie swoje pytania i wątpliwości dotyczące diagnozy i leczenia ADHD u dzieci i młodzieży. Na diagnozę można też zapisać się przez stronę internetową CEREBRUM do psychologa diagnosty. 

Jak wygląda postępowanie po diagnozie ADHD u dzieci i młodzieży?

W przychodni CEREBRUM na podstawie diagnozy przygotujemy dla Ciebie indywidualny plan ścieżki terapeutycznej, który możesz następnie zrealizować w naszej placówce. 

Jesteśmy poradnią wyspecjalizowaną nie tylko w diagnozie, ale i w leczeniu ADHD – terapia dla dzieci jest u nas prowadzona przez psychoterapeutów i psychiatrów, którzy aktywnie współpracują ze sobą, aby jak najszybciej i najefektywniej pomóc pacjentom.


Metody leczenia i terapii ADHD w CEREBRUM obejmują:

  • Psychoterapię i psychoedukację ADHD w nurcie poznawczo-behawioralnym (CBT)/ integracyjnym 

Terapia pozwala na podniesienie samooceny i naukę radzenia sobie z objawami. Dziecko może wraz z psychoterapeutą uczyć się, jak radzić sobie z impulsywnością czy jak reagować na zaczepki i krytykę. 

W naszej poradni psychoterapię dzieci i młodzieży prowadzą

mgr Aneta Walasek-Gorczyca,

mgr Marek Stankiewicz ,

mgr Urszula Jankowska.  

  • Treningi funkcji poznawczych Instrumental Enrichment. 

Reguły myślenia, które są trenowane w zadaniach, dzieci przenoszą na różne sytuacje szkolne i z życia codziennego. W trakcie zajęć uczymy się budować strategie bardziej efektywnego rozwiązywania zadań i problemów. Program przez kształtowanie myślenia i inteligencji ma wpływ na rozwój całościowo. Dzięki temu dziecko nabiera samodzielności w myśleniu, rozwija zdolność krytycznej oceny, lepiej rozumie logiczne związki, potrafi opracować nowe rozwiązania, rozszerza zasób słów i wiedzy ogólnej. Dziecko wie, jakie strategie uczenia się są dla niego najkorzystniejsze. Zastosowanie metody poprawia funkcjonowanie poznawcze i uczy, jak się uczyć, a także obniża poziom lęku przed popełnieniem błędu.
Sesje powinny odbywać się raz w tygodniu. 

W naszej poradni treningi funkcji poznawczych prowadzi  mgr Aneta Walasek-Gorczyca.

  • Treningi umiejętności społecznych dla dzieci i nastolatków z ADHD 

 Treningi prowadzone przez wykwalifikowanych psychologów, w kilkuosobowych grupach, pozwalają dzieciom rozwijać umiejętności społeczne, kształtować w sobie pożądane postawy (asertywność, aktywne słuchanie), radzić sobie z emocjami. Uczą, jak nawiązywać i podtrzymywać przyjaźnie i lepiej radzić sobie w życiu. 

W naszej poradni treningi umiejętności społecznych prowadzi 

mgr Urszula Jankowska

mgr Karolina Gębala

 

  • Poradnictwo i konsultacje  dla rodziców w zakresie trudności wychowawczych 

Psychoterapeuta aktywnie współpracuje z Rodzicami i podpowiada im, jak wspierać dziecko w domu i w szkole. 

W naszej poradni poradnictwo dla rodziców prowadzi  mgr Aneta Walasek-Gorczyca. 

 

  • Leczenie farmakologiczne (stała opieka psychiatry dzieci i młodzieży)

Leczenie farmakologiczne ADHD daje dobre i szybkie efekty. Psychiatra dziecięcy najczęściej przepisuje leki z grupy tzw. leków psychostymulujących, które łagodzą nadpobudliwość u dzieci, pomagają im radzić sobie z obowiązkami, poprawiają koncentrację uwagi, zmniejszają rozpraszalność, obniżają lęk i tzw. niepokój psychoruchowy co pozwala dzieciom „ wysiedzieć w jednym miejscu” . Nasi psychiatrzy przepisują leki bezpieczne, dające jak najmniej skutków ubocznych. 

W naszej poradni leczenie farmakologiczne dzieci prowadzą

 dr Monika Opidowicz

 dr Mateusz Dankowski


Diagnoza ADHD u dzieci w CEREBRUM może być zakończona wystawieniem ZAŚWIADCZENIA LEKARSKIEGO  – zawierającej nie tylko ważne informacje dla Rodziców, ale i spełniającej wymogi m.in. poradni psychologiczno-pedagogicznych w celu wystawienia opinii do szkoły lub orzeczenia oraz komisji ds. nauczania indywidualnego

 

Warto wiedzieć

Jakie są podstawowe objawy ADHD?

expand_circle_down